top of page

ויסות רגשי

עודכן: 3 בינו׳ 2021

כמו שהגוף משמר את הטמפרטורה שלו, כך גם מנגנוני הויסות של הנפש יפעלו כדי לספק לנפש מימד של יציבות. לרוב כשמתעורר בנו איזה קונפליקט פנימי שעלול להציף אותנו, מנגנון הוויסות הרגשי ייכנס לפעולה. המנגנון הזה מתפתח ברובו מילדות על-פי השיקוף הרגשי והתגובות של ההורים לאירועים ורגשות שונים. בהתאם לתגובות והשיקופים הילד כך בונה את מנגנון הויסות הרגשי שלו.

***

ויסות פנימי יבוא לידי ביטוי באמצעים שונים כמו למשל: אכילה, טלוויזיה, עישון, סמארטפון ושלל דרכים שיעזרו לנו לווסת רגש שעלול להציף.

ויסות חיצוני יופיע בצורת השלכת צד אחד של הקונפליקט הפנימי על אדם אחר. מכיוון שאנחנו מתקשים לקחת אחריות על הקונפליקט הפנימי אנחנו נעזרים באדם נוסף שייקח תפקיד של אחד הצדדים בקונפליקט הפנימי שלנו. בפועל, כל אחד מאיתנו נמצא במערכות יחסים בהן בוא משליך חוטי צמר פנימיים על הסביבה, בגלל הקושי הרגשי לווסת אותם ולקחת עליהם אחריות.

***

עבודה פנימית נכונה, תאפשר לנו 'לפטר' את האנשים שלוקחים צד בקונפליקט הפנימי שלנו, ולהתחיל לגדול לבד וללכת לבד. למשל אם אחד מבני הזוג רוצה להפסיק לעשן ואשתו מזכירה לו בכל פעם שיעשן שהוא צריך להפסיק, היא לוקחת צד בקונפליקט. אם היא לא תיקח אחריות על הסיפור שלו, והוא יוכל לראות שהקונפליקט הוא רק שלו, ממילא הוא יפסיק להאשים אותה ולריב איתה.

***

ככל שאדם ילמד את הנפש שלו לווסת רגשות ולהצליח לקחת אחריות על הקונפליקטים הפנימיים שלו, כך הוא יוכל לבוא נקי יותר, עם פחות הפעלות והתנגדויות, לאשתו, למשפחה שלו ולסביבה שלו. פרימת חוטי הצמר ממערכות היחסים שלנו, תאפשר לנו מרחב גדילה נקי יותר, ואפשרות לאינטראקציה בינאישית עמוקה יותר.


254 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page